Tělesná výchova

Publikoval Martin Skýva
Datum 4.7.2019

5.2.1.8  ČLOVĚK A ZDRAVÍ

Cíle:
1. Dodržovat zásady bezpečnosti a ochrany svého zdraví a zdraví ostatních.

2. Vytvářet si návyky zdravého životního stylu a řídit se jimi, vzhledem ke svým individuálním  možnostem a schopnostem.

3. Získat kladný vztah k rozličným sportovním aktivitám – prožít a zažít „na vlastní kůži“.

4. Dodržovat pravidla sportovní etiky a pravidel fair-play.

 

Specifikum oblasti:
V této vzdělávací oblasti se vzájemně prolíná teoretická výuka a fyzické aktivity. Třídy jsou ve většině případů děleny na skupiny chlapců a dívek. Výuka probíhá v tělocvičně, učebně, bazénu, na hřišti, stadionu a v přírodě.

Oblast je členěna na předměty:
- Tělesná výchova

Volitelné předměty:
- Sportovní hry

- Zdravotní tělesná výchova

- Volitelný oborový den

Nepovinná nabídka předmětů a programů:
- zdravotní tělesná výchova- sportovní kroužky

- odbíjená, kopaná, košíková, florbal, gymnastika, aerobik…

- sportovní soutěže - víkendové a prázdninové sportovní pobyty a kurzy

- projektové a oborové dny- sportovní kurzy v rámci výuky – plavání, LVZ- ozdravné pobyty

 

5.2.2.14   TĚLESNÁ VÝCHOVA

Obsahové vymezení vyučovacího předmětu:

Hlavním cílem tělesné výchovy je získat kladný vztah k fyzickým aktivitám a sportu, vytvářet návyky zdravého životního stylu, vést žáky k dodržování sportovní etiky, pravidel a jednání fair – play. Předmět přejímá část výstupů ze vzdělávacího oboru Člověk a zdraví, zahrnuje vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Tělesná výchova. Nejčastěji používanými metodami a formami výuky jsou ukázka, pokus – omyl, individuální činnost, práce ve dvojicích a ve skupině. Vzdělávací obsah je rozdělen na tři tematické okruhy: činnosti ovlivňující zdraví, činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností a činnosti podporující pohybové učení.

Časové a organizační vymezení:

Je vyučován v 1. – 9. ročníku v časové dotaci 2 hodiny týdně. Žáci s přihlédnutím k určité sportovní aktivitě cvičí v tělocvičně, na hřišti, ve volné přírodě, na stadionu a v plaveckém bazénu. Používají veškeré dostupné náčiní a nářadí. Třídy jsou ve většině případů děleny od 3. ročníku na skupiny chlapců a dívek.V průběhu školní docházky mohou být pro žáky organizovány výcvikové kurzy (např. plavecký kurz, LVZ a podle možností vodácký výcvik, cyklo či bruslařský kurz) a pobyty v přírodě se sportovním zaměřením. Výcviky  - kurzy jsou organizovány v souladu s doporučenými pokyny MŠMT a k jednotlivým tipům kurzů jsou zpracovány vnitřní metodické pokyny.

Vazba na průřezová témata a klíčové kompetence:

Kromě vlastního vzdělávacího obsahu se v tělesné výchově realizují některá průřezová témata Osobnostní a sociální výchovy, Enviromentální výchovy, Multikulturní výchovy, Mediální výchovy a Výchovy demokratického občana. Převládajícími klíčovými kompetencemi jsou kompetence pracovní, komunikativní a kompetence k řešení problémů a kompetence sociální.